GDPR
Dataskyddsförordningen (GDPR) är en ny EU-förordning om dataskydd och integritet. När den börjar gälla den 25:e maj 2018 ersätter den i stor utsträckning det nuvarande dataskyddsregelverket, vilket innebär att detta är den största förändringen av europeiska dataskyddsregler de senaste 20 åren.
Enkelt förklarat gäller GDPR för alla personuppgifter som hanteras inom EU:s gränser, eller avser personer i EU – oavsett var den organisation som hanterar uppgifterna finns.
Det huvudsakliga syftet med GDPR är att förena och förenkla lagstiftningen samt stärka dataskyddet för den enskilde individen på samma sätt i hela EU.
För individer innebär det här en ökad kontroll över ens personuppgifter, och för företag som är verksamma inom EU medför GDPR vissa ytterligare krav kring hur personuppgifter hanteras. Men även om vissa saker förändras, är det mycket som förblir detsamma.
Villavärmen drivs av CleanSys Sverige.
CleanSys syn på GDPR
Vi tror att en naturlig konsekvens av GDPR är att det kommer ställas högre krav på dataskydd samt ökad transparens och säkerhet kring organisationers processer. Detta öppnar upp möjligheter för innovativa och kundcentrerade företag att ta täten och driva en utveckling som ger konsumenter ökad insyn i hur deras data används, samt flexibilitet och kontroll över hur deras personliga information hanteras för att de ska kunna dra bättre nytta av produkter och tjänster som erbjuds.
Vi har en tydlig ambition – vi vill erbjuda smidiga produkter och tjänster som våra kunder drar nytta av. För oss är det viktigt att vara tydliga med detta, eftersom personuppgifter inte bara krävs för att hantera betalningar och uppfylla lagliga skyldigheter, utan också för att undvika onödiga, upprepande steg och istället möjliggöra den personliga, smidiga användarupplevelsen som CleanSys webbplats handlar om.
CleanSys hanterar personuppgifter med största omsorg, och vid behov anpassar vi våra produkter, system och processer i enlighet med de krav som anges i GDPR. För oss tar arbetet inte slut den 25:e maj – snarare tvärtom; vi kommer fortsätta att förbättra våra tjänster med våra kunders integritet i åtanke.
GDPR för CleanSys kunder
På CleanSys värnar vi om våra kunder, vilket innebär att vi bryr oss om dig och din integritet.
För oss är det viktigt att villkoren för våra tjänster är lättillgängliga samt att du är medveten om vilken information vi samlar in om dig och hur vi hanterar den för att kunna erbjuda dig våra tjänster. Vill du veta mer om detta kan du klicka dig vidare in på “Vilken information samlar vi om dig?”.
Har du några frågor eller funderingar? Hör av dig till oss på
GDPR för företag anslutna till CleanSys
Vi på CleanSys värnar om våra kunder, vilket innebär att vi bryr oss om både er och våra gemensamma kunders integritet.
Har ni några frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta vår support på
Vilken information samlar vi in om dig?
Vi på CleanSys värnar om våra kunder, vilket innebär att vi alltid ser till att samla in personlig information ansvarsfullt med hänsyn till din integritet. Det är viktigt för oss att du får reda på vilken information vi samlar in om dig samt hur vi gör det.
För att vi ska kunna erbjuda våra tjänster, som till exempel nyhetsbrev och kundportal, behöver vi samla in viss personlig information. Du kan komma att direkt, eller indirekt, behöva lämna information om dig själv på olika sätt. Exempel på när är:
När du registrerar dig för nyhetsbrev
När du kontaktar oss eller besöker vår hemsida
När du beställt en tjänst från oss behöver vi veta vem du är och vart du vill att tjänsten skall utföras. Informationen används inte bara för att hjälpa dig att slutföra ditt köp och för att CleanSys ska kunna hantera din beställning, utan också för att förebygga bedrägeri och uppfylla juridiska krav.
Cleansys säkerställer att din information samlas in med största möjliga hänsyn till din integritet.
Hur hanterar vi din information?
Vi på Cleansys värnar om våra kunder, vilket innebär att vi alltid ser till att samla in personlig information ansvarsfullt med hänsyn till din integritet.
Det är viktigt för oss att du är medveten om hur vi hanterar dina personliga uppgifter. Det finns olika scenarion där vi behöver hantera din personliga information. Exempel på dessa är:
Vi kan behöva bekräfta din identitet innan vi godkänner en offert
Vi kan behöva utföra en kreditbedömning vid tveksamheter
Vi behöver förebygga olagliga aktiviteter som bedrägerier och penningtvätt
Beroende på den tekniska konfigurationen mellan CleanSys och företaget, kan vi komma att behöva dela en del av den data som samlats in av oss. Det kan exempelvis vara så enkelt som att ge anställda din adress så att de vet vart de skall utföra arbetet. Anställda kan behöva kontakta dig om din beställning och då underlättar det definitivt om CleanSys har ditt telefonnummer och mejladress.
CleanSys säkerställer att din information samlas in med största möjliga hänsyn till din integritet.
Mitt företag är anslutet till Cleansys. Behöver vi ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal?
Nej, det behövs inte. Eftersom ni (företaget) och vi (CleanSys) endast hanterar personuppgifter för våra egna respektive ändamål, och inte på uppdrag av den andre, är det inte nödvändigt med ett personuppgiftsbiträdesavtal. Eftersom vi båda bestämmer syfte och ändamål med vår respektive hantering av datan innebär det att vi båda är separat och individuellt personuppgiftsansvariga för vår respektive datahantering.